Asiantuntijan blogikirjoitus:
Erityisherkkyys työelämässä
Tänä vuonna
yhdistyksen asiantuntijapaneeli keskittyy ensimmäisen vuoden määritelmätyön
jälkeen kahteen konkreettiseen teemaan: erityisherkkyys työelämässä ja
erityisherkkien hyvinvoinnin ja elämän laadun edistäminen. Tämä blogitekstini
liittyy tuohon ensin mainittuun kokonaisuuteen. Työelämän kysymykset ovatkin
laaja kenttä, ja olemme paneelin tapaamisissa hahmottaneet sen osiksi 1)
työpaikan tilat; 2) työhyvinvointi; 3) työyhteisön sosiaaliset suhteet; 4)
työhön liittyvät asiakkuudet; 5) työn organisointi ja johtaminen; 6)
lainsäädäntö (erityisesti työturvallisuuslaki); 7) erityisherkkyys
konkreettisissa ammateissa sekä 8) oma työura.
Tässä kirjoituksessa
tuon esille joitakin opinnäytetöitä, joissa on tutkittu erityisherkkyyttä
työelämässä. Jenni Karppinen (Tampereen yliopisto) on tarkastellut
erityisherkkien ihmisten työelämäkokemuksia työtyytyväisyyden ja
työtyytymättömyyden näkökulmasta. Hänen tulostensa mukaan tyytyväisyyden osalta
keskeistä on työn joustavuus, monipuolisuus, vaihtelu ja merkityksellisyys.
Työtyytymättömyyden vaikuttavat puolestaan kiire, väsymys ja yksinäisyyden
kokemus. Karppinen painottaa sitä, että työssä koetut tyytyväisyyden ja
tyytymättömyyden tunteet vaikuttavat myös muihin elämän alueisiin sekä
suhtautumiseen omaan itseen.
Elisa Kalliola (Turun
yliopisto) on puolestaan opinnäytetyössään tutkinut sitä, miten erityisherkkyys
ilmenee työelämässä esimiesten näkökulmissa ja toiminnassa. Hänen
tutkimustuloksensa ovat osin hieman yllättäviä. Niiden mukaan esimiehet, jotka
eivät tunteneet erityisherkkyyttä kovin hyvin, kokivat, että herkkyyttä on
helppo havaita. Sen sijaan ne esimiehet, joille erityisherkkyyden käsite oli
tuttu, kokivat, että herkkyyttä on hyvin hankala havaita. Esimiehet
kauttaaltaan kokivat erityisherkkyyden työntekijöiden vahvuutena, mutta sitä ei
juurikaan huomioida työelämässä.
Elina Mokkila
(Jyväskylän yliopisto) ja Oona Piipponen (Oulun yliopisto) ovat opettajankoulutuksen
lopputöissään käsitelleet erityisherkkiä opettajia. Elina Mokkila on tutkinut
sitä, miten opettajat kokevat oman erityisherkkyytensä vaikuttavan koulutyöhön
sekä miten ja millä keinoin erityisherkkyys tulisi ottaa huomioon kouluyhteisössä.
Mokkilan haastattelemat opettajat kertoivat tunnistavansa erityisherkän
oppilaan hyvin. Koulussa tällaisen oppilaan selviytymistä edesauttavat
rutiinit, tasavertaisuus, kannustava palautteenanto ja aktivoivat
opetusmenetelmät. Luokassa tulee minimoida aisteja ylikuormittavat tekijät.
Oona Piipposen
opinnäytetyön tavoitteena on kuvata sellaisia menetelmiä, joiden avulla
opettaja voi kehittää herkkyyttä ammatillisena voimavarana ja työssä jaksamisen
näkökulmasta välttää liiallista kuormittumista. Piipposen mukaan herkkyys näkyy
opettajan toiminnassa monin tavoin kuten läsnä olemisena, kiireettömyytenä
oppilaiden kanssa toimittaessa, pyrkimyksenä aitoon, välittävään kohtaamiseen
sekä sitä kautta herkistyminen oppilaan kuuntelemiselle ja näkemiselle.
Tuon lopuksi esille
myös norjalaisen Inga Skåran (Universitet i Agder) sosiaalityön koulutuksen
lopputyön. Hän on tutkinut haastatteluaineistoon pohjautuen, mitä haasteita ja
merkityksiä erityisherkkyydestä on sekä miten hallita omaa erityisherkkyyttään.
Haasteet liittyvät avokonttorityöympäristöön, arvaamattomiin tilanteisiin sekä
ylistimulaatioon. Siksi oman työn hallinta tulee keskeiseksi, joka tarkoittaa
omien taukojen ottamisen tarvetta, työnsä arviointia tai joustavuutta työpäivän
aikana. Inga Skåran mukaan on tärkeää määritellä itsensä erityisherkäksi.
Käsitteen tuntemus antaa tietämyksen omista haasteista, joka johtaa suotuisiin
valintoihin esimerkiksi väsymyksen välttämiseksi.
Nämä esittelemäni opinnäytetyöt kertovat siitä, että erityisherkkyyttä
työelämässä tutkitaan opinnäytetöiden muodossa jo melko runsaasta sekä Suomessa
että muissa Pohjoismaissa. Tutkimustulokset vahvistavat Elaine N. Aronin
esittämiä näkemyksiä samalla kun nämä uudet tutkimukset ansiokkaasti
konkretisoivat työelämän kysymyksiä erityisherkkien elämässä.
Hannu Sirkkilä
Asiantuntijan blogikirjoitus:
Erityisherkkyys työelämässä
Tänä vuonna
yhdistyksen asiantuntijapaneeli keskittyy ensimmäisen vuoden määritelmätyön
jälkeen kahteen konkreettiseen teemaan: erityisherkkyys työelämässä ja
erityisherkkien hyvinvoinnin ja elämän laadun edistäminen. Tämä blogitekstini
liittyy tuohon ensin mainittuun kokonaisuuteen. Työelämän kysymykset ovatkin
laaja kenttä, ja olemme paneelin tapaamisissa hahmottaneet sen osiksi 1)
työpaikan tilat; 2) työhyvinvointi; 3) työyhteisön sosiaaliset suhteet; 4)
työhön liittyvät asiakkuudet; 5) työn organisointi ja johtaminen; 6)
lainsäädäntö (erityisesti työturvallisuuslaki); 7) erityisherkkyys
konkreettisissa ammateissa sekä 8) oma työura.
Tässä kirjoituksessa
tuon esille joitakin opinnäytetöitä, joissa on tutkittu erityisherkkyyttä
työelämässä. Jenni Karppinen (Tampereen yliopisto) on tarkastellut
erityisherkkien ihmisten työelämäkokemuksia työtyytyväisyyden ja
työtyytymättömyyden näkökulmasta. Hänen tulostensa mukaan tyytyväisyyden osalta
keskeistä on työn joustavuus, monipuolisuus, vaihtelu ja merkityksellisyys.
Työtyytymättömyyden vaikuttavat puolestaan kiire, väsymys ja yksinäisyyden
kokemus. Karppinen painottaa sitä, että työssä koetut tyytyväisyyden ja
tyytymättömyyden tunteet vaikuttavat myös muihin elämän alueisiin sekä
suhtautumiseen omaan itseen.
Elisa Kalliola (Turun
yliopisto) on puolestaan opinnäytetyössään tutkinut sitä, miten erityisherkkyys
ilmenee työelämässä esimiesten näkökulmissa ja toiminnassa. Hänen
tutkimustuloksensa ovat osin hieman yllättäviä. Niiden mukaan esimiehet, jotka
eivät tunteneet erityisherkkyyttä kovin hyvin, kokivat, että herkkyyttä on
helppo havaita. Sen sijaan ne esimiehet, joille erityisherkkyyden käsite oli
tuttu, kokivat, että herkkyyttä on hyvin hankala havaita. Esimiehet
kauttaaltaan kokivat erityisherkkyyden työntekijöiden vahvuutena, mutta sitä ei
juurikaan huomioida työelämässä.
Elina Mokkila
(Jyväskylän yliopisto) ja Oona Piipponen (Oulun yliopisto) ovat opettajankoulutuksen
lopputöissään käsitelleet erityisherkkiä opettajia. Elina Mokkila on tutkinut
sitä, miten opettajat kokevat oman erityisherkkyytensä vaikuttavan koulutyöhön
sekä miten ja millä keinoin erityisherkkyys tulisi ottaa huomioon kouluyhteisössä.
Mokkilan haastattelemat opettajat kertoivat tunnistavansa erityisherkän
oppilaan hyvin. Koulussa tällaisen oppilaan selviytymistä edesauttavat
rutiinit, tasavertaisuus, kannustava palautteenanto ja aktivoivat
opetusmenetelmät. Luokassa tulee minimoida aisteja ylikuormittavat tekijät.
Oona Piipposen
opinnäytetyön tavoitteena on kuvata sellaisia menetelmiä, joiden avulla
opettaja voi kehittää herkkyyttä ammatillisena voimavarana ja työssä jaksamisen
näkökulmasta välttää liiallista kuormittumista. Piipposen mukaan herkkyys näkyy
opettajan toiminnassa monin tavoin kuten läsnä olemisena, kiireettömyytenä
oppilaiden kanssa toimittaessa, pyrkimyksenä aitoon, välittävään kohtaamiseen
sekä sitä kautta herkistyminen oppilaan kuuntelemiselle ja näkemiselle.
Tuon lopuksi esille
myös norjalaisen Inga Skåran (Universitet i Agder) sosiaalityön koulutuksen
lopputyön. Hän on tutkinut haastatteluaineistoon pohjautuen, mitä haasteita ja
merkityksiä erityisherkkyydestä on sekä miten hallita omaa erityisherkkyyttään.
Haasteet liittyvät avokonttorityöympäristöön, arvaamattomiin tilanteisiin sekä
ylistimulaatioon. Siksi oman työn hallinta tulee keskeiseksi, joka tarkoittaa
omien taukojen ottamisen tarvetta, työnsä arviointia tai joustavuutta työpäivän
aikana. Inga Skåran mukaan on tärkeää määritellä itsensä erityisherkäksi.
Käsitteen tuntemus antaa tietämyksen omista haasteista, joka johtaa suotuisiin
valintoihin esimerkiksi väsymyksen välttämiseksi.
Nämä esittelemäni opinnäytetyöt kertovat siitä, että erityisherkkyyttä
työelämässä tutkitaan opinnäytetöiden muodossa jo melko runsaasta sekä Suomessa
että muissa Pohjoismaissa. Tutkimustulokset vahvistavat Elaine N. Aronin
esittämiä näkemyksiä samalla kun nämä uudet tutkimukset ansiokkaasti
konkretisoivat työelämän kysymyksiä erityisherkkien elämässä.
Hannu Sirkkilä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti